Vad vill du bli när du blir stor?

 
Inlägget är i samarbete med Zmarta

Den frågan har nog alla av oss fått under vår uppväxt, formulerad på olika sätt. Den kan göra mig både arg, irriterad och lite ledsen. För jag är en av dem som inte säkert vet vad jag vill bli "när jag blir stor". Jag är en av dem som varje dag sitter och klurar på vad jag bör jobba med för att inte tycka att mina dagar på jobbet ska kännas jobbiga och tråkiga. Jag är också en av dem som varje dag hittar nya utbildningar och nya skolor i Sverige och runtom i världen, där jag skulle kunna se mig själv studera. 

Men sen kommer den stora frågan – Vilket yrke bör man satsa på? Vad ska jag kanske studera om jag inte ska känna att jag kastar bort tre år på univsersitet eller högskola? Det är det som gör mig mest osäker på vad jag ska studera. Vad som kommer att ge med sig i längden, om jobbet fortfarande kommer vara attraktivt om 10 år eller om det kommer ha dött ut, till exempel. Också vad som kommer generera i mest pengar, för oss som tycker det är en viktig pelare i våra liv. Sen behöver man inte tänka 30 år framåt, men om jag utbildar mig inom någonting nu efter gymnasiet så tänker jag att jag ska ha nytta av det en väldigt lång tid framöver. 
 
Zmarta har tagit fram ett diagram som jag verkligen blev imponerad över som ni kan se HÄR, och jag tackar gudarna för att det ser lovande ut för det som jag funderar på att studera haha (systemvetenskap eller media- och journalistik). Detta diagram säger hur mycket du får tillbaka i lön när du sedan jobbar med det du utbildat dig till, när utbildningen är klar, i förhållande till vad du själv lagt på utbildningen i CSN-lån till exempel. Vad som är mest värt kan man säga! Zmarta har också en tjänst där man kan jämföra lån och försäkringar som man har, exempelvis lån från studietid – och på så sätt få bättre koll på sin ekonomi! Smart!

Vet ni vad ni vill bli "när ni blir stora"? Så kul och se vad andra tänker!


Allmänt, Tips | |
#1 - - Gabriella:

Åh jag tycker att denna frågan är såå himla svår, har ingen aning om vad jag vill bli!!

Svar: Visst är den såå svår? Man vet ju inte liksom haha!
Matilda Danielsson

#2 - - Tove:

Vinnaren av veckansblogg är dragen, kolla in om de blev just du.
Ha en trevlig kväll och tack för att du deltog!

Svar: Tack så mycket! Ska kika! :)
Matilda Danielsson

#3 - - Yasmine:

DEFINITIVT eget företag!!!

Svar: Åh vad roligt! Det vill jag med när jag blir lite äldre :)
Matilda Danielsson

Upp